9 Ocak 2008 Çarşamba

Coca-Cola Bakanlıkta!...

DÜNYA ÇOCUKLARINA HEDİYE, COCA-COLA YARGILAMASI SONUÇLANDI…
YARGITAY, “GEREKENİ BAKANLIK YAPSIN” DEDİ…
DÜNYA İÇECEĞİ COLA, TÜRKİYE’DE KÖŞEYE SIKIŞTI!...


Coca-Cola davasını değerlendirecek olan, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı personeli, konu ile ilgili bilim adamları, akademisyen ve uzmanlardan oluşan komisyonun 22 Mart 2007 tarihli kararında, Kolalı içeceklerden çocukları uzak tutun UYARISI YAPTI!...

Noel Baba Barış Konseyi Yönetim Kurulu Başkanı Muammer Karabulut ile Tüketici Hakları Koruma Genel Başkanı sayın Ali Ulvi BÜYÜKNOHUTÇU tarafından 18 Eylül 2006 tarihinde açılan dava da sona gelindi.

Coca-Cola isimli içeceğin, içeriğini açıklaması ve üretiminin durdurulması amacıyla 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince anılan içeceği üreten COCA-COLA İÇECEK A.Ş hakkında, Antalya Tüketici Mahkemesi’nin 2006/388 E. sayılı dosyasında dava ikame edildi. Mahkemenin 19 Mart 2007 tarihinde 2007/61 K. sayılı ilamı ile, iddia ve savunmalara esas somut durum, hukuki dayanak ve gerekçeleri yeterince oluşmasına rağmen, yargının denetimine açık olmayan istekle ilgili idarenin-bakanlıkların yetkili olduğu YARGITAY İLAMI ile anlaşıldı. Bunu üzerine 26 Aralık 2007 tarihinde konuyla ilgili bakanlıklara, Coca-Cola’nın yaptığı yazılı savunma tekrar hatırlatıldı.


Davalı savunmasında, “Coca-Cola ürününün emsalleri içerisinde dünya genelinde en çok tüketilen ürün olmasını sağlayan, ürünün ayırıcı lezzet ve kalitesi esasen Coca-Cola Özütü, müvekkil firma tarafından kullanılmaya başlandığından beri, 100 yılı aşkın bir süredir sır olarak saklanmış, dünyanın hiçbir yerinde hiç kimseye açıklanmamıştır. Bu nitelikteki bir ticari bilginin Ticari Sır niteliğinde olduğu dünya kamuoyu tarafından da TARTIŞMASIZ olarak kabul” edildiğini belirtmiştir… Şikayetin özünü oluşturan bu husus ile aslında davalı, kendisini “sorgusuz” bırakarak, “ayıbının” ortaya çıkmamasını, TARTIŞMASIZ olarak kabul edilmesini istemektedir!... Buna mukabil 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un amaç başlıklı 1. maddesi gayet açıktır.

İlgili kanun kapsamında yani Türk Gıda Kodeksi’nin emredici hükümleri gereğince de gıda ürünlerinin etiketlerinde, içeriklerinin yer alması bir zorunluluktur. Bu nedenle Coca-Cola'nın Ticari Sır dediği söz konusu içeceklerde kullanılan ve savunmalarında “Coca-Cola Özütü gıda aromalarının bir karışımıdır”, derken, bahsettiği aromanın ve karışımın ne olduğunu kesinlikle açıklamak zorundadır. Anlaşılacağı üzere ortada açıklanması gereken bir formül değil, “Coca-Cola’nın, bitki mi yoksa hayvansal özü mü” olup olmadığı vardır.

Diğer tarafta insan sağlığı, dünya içeceği olan Coca-Cola'nın ticari sırrından(günahından) çok daha önceliklidir. Coca-Cola ürünlerinde, “...içeriğinde bulunan Coca-Cola Özütü’nü, ürün üzerinde...” belirtmemesinin nedenini, “ürünün ayırıcı lezzet ve kalitesi Coca-Cola Özütü sayesinde elde edilmekte...” olduğunu gerekçe olarak göstermesi ise ciddiyetten ve üretim disiplininden yoksunluktur.

Hiç yorum yok: