20 Nisan 2008 Pazar

Tuvalette Temizligimize Dikkat Ediyor muyuz?

 

Heryerde gordugumuz pisuarlar ve alafranga tuvaletlerde ayakta bevleden kisilerin sayisi oldukca coktur. Tuvaletini yapmak icin pacasini sivamayi, egilmeyi, tuvaletin kapisini kapatmayi, ihtiyacini giderdikten sonra tuvaleti temizlemeyi ve hatta bundan sonra elini bile yikamayi fazla goren kisiler icin soylenecek fazla soz yoktur.Bu hususta Islam dininin hukumleri acik ve nettir.

 

"Idrardan cok iyi korununuz cunku kulun kabirde en once hesaba cekilecegi sey odur." Kaynak: Cami-us Sagir ve Serhi Sirac-i Munir

 

"Muhakkak ki, sizden birinize kabrinda azab edilir. Suphesiz bevlettigi zaman istintar etmezdi denilir". Kaynak:Kamus Tercumesi, Asim Molla

 

"Eger kabrin sikmasindan bir kimse kurtulsaydi muhakkak ki Sa'd kurtulurdu. Vallahi oyle bir siddetle sikistirildi ki, onun tesiriyle ege kemikleri birbirine gecti. (Bu durum) onun sidigin eserinden sakinmamasindandir.'' Kaynak: Sunen-i Nesai, 4/101-102

 

"Sizden biriniz idrar yapmak istedigi zaman, idrari icin musait bir yer bulsun." . Bu sebeble banyoda yikanirken idrar yapmak mekruh gorulmustur Redd-ul Muhtar' da ''Kendi abdest aldigi yere bevl etmesi mekruhtur.'' kaydi vardir. Kaynak:Musned; Imam Ahmed Ebu Davud Sunen 3 nolu hadis-i serif

 

Ayakta idrar yapmamalidir Ozursuz olarak ayakta idrar yapmak mekruhtur. Bu hususta Peygamberimiz (a.s) soyle buyurur:

 

Hz.Aise (r.anha) ''Kendisine Kur'an nazil olmaya baslandigindan beri, Resulullah (a.s) ayakta bevl etmemistir.''

 

Yine Imam Ahmed' in,Tirmizi' nin (Cilt:1, Sayfa: 226), Nesai' nin (307 nolu hadis-i serif) ve ibn-i Mace' nin tahric ettigi hadiste Aise (r.anha) demistir ki:

 

"Size Nebiyy-i Azam' (s.a.s) in ayakta bevl ettigini kim haber verirse inanmayin, mutlaka oturarak abdest bozardi."

 

"Rasulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Sizden kimse hamam yaptigi yere akitmasin. Zira vesveselerin cogu bu yuzden hasil olur."

 

Comelerek idrar yapmanin tibbi yarari soyledir:
 

 

Comelince karin kaslari kasilir, dizler karina tazyik yaparlar; dolayisiyla mesane baski altinda kalir. Iseme sonucunda mesane tam bosaldigindan mesanede artik idrar kalmaz. Mesane tam bosalir. Bu ise idrar yollari ve mesane taslarinin olusmasini onledigi gibi, prostat hastaligi olanlarda sikayetlerin azalmasinda da etkili olur. Comelerek idrar yaparken hafif sol tarafa meyil edilmelidir. Bu yolla idrar yollarinin anotomisine (yapisina) en uygun olan bu pozisyonda idrar yolarinin ve mesane tam bosalmasi mumkun olmaktadir.

 

Bu temizligin Arapcasi istibradir.

 

Idrar sizintisinin kesildiginden kalbi kanaat getirinceye kadar yapilmasi gereken istibra farzdir.Sayet kalbi idrarin kesildiginde kanaat getiriyor ve bu durum kendisinde vesveseye sebebiyet vermiyorsa vacib, istibradan sonra birsey cikmayacagina kat'i bir surette emin ise, istibra yapmasi menduptur.

 

Abdestini titizlikle alip, namazini husu ve hudu icerisinde kilmak isteyen muslumanin bu konuya cok dikkat etmesi gerekmektedir cunku kisi idrardan korunmassa en basta namazi, sonra da diger ibadetleri batil olur ve gunaha girer. Dolayisiyla istibra yapmadigi icin buyuk gunaha girmis olur.

 

Bu hususta hadis-i serifler soyledir:

"Idrardan cok iyi korununuz cunku kulun kabirde en once hesaba cekilecegi sey odur." Istibraya onem vermeyen namazina onem vermemistir. Bu lakaydilik kisiyi cehenneme surukler .

 

"Muhakkak ki, sizden birinize kabrinda azap edilir. Suphesiz bevlettigi zaman istintar etmezdi denilir".  Istintar' in ne manaya geldigini biraz evvel aciklamistik. Idrarin son damlasini cikarmak icin caba harcamak demektir.

 

''Sizden biriniz idrarini yaptiktan sonra zekerini uc defa kuvvetle ceksin.''  Abdullah b.Abbas:''Resulullah bir kabrin yanindan gecerken azap goren iki insan sesi duydu. - Bunlar azab goruyorlar. Hem azab gormeleri buyuk birsey icin degil; Biri idrarindan istibra etmezdi, digeri de koguculuk (laf tasima) ederdi.'' .

 

Bu Hadis-i Seriflerden anladigimiza gore, kisi ibadetlerine ne kadar dikkat ederse etsin ihlas ile yaparsa yapsin hatta Hz.Saad b. Muaz gibi duzeyde bir sahabi olsa da istibraya dikkat etmezse Allah(c.c) onun cezasini kabir azabi seklinde veriyor.

 

Iste ornegi; "Eger kabrin sikmasindan bir kimse kurtulsaydi muhakkak ki Sa'd kurtulurdu. Vallahi oyle bir siddetle sikistirildi ki, onun tesiriyle ege kemikleri birbirine gecti. (Bu durum) onun sidigin eserinden sakinmamasindandir.''

 

Taberi' nin Ibn-i Omer' (r.a) den rivayet ettigi bir hadiste soyle buyurulur: ''Bir adam kabre kondu, hemen iki melek ona gelip ''Muhakkak biz sana bir darbe vuracagiz'' dediler. Hemen oyle bir vurus vurdular ki, kabir atesle doldu. Bundan sonra onu biraktilar. Nihayet ayilip korkusu gidince Meleklere sordu: - Bana bu darbeyi hangi sucumdan dolayi vurdunuz? - Suphesiz sen bir defa abdestsiz namaz kildin. Bir de mazlum bir adamin yanindan gectin de sen ona yardim etmedin - cevabini verdiler .

 

Burada anlatilan musluman bir kisidir. Zira abdestsiz namaz kilmak insani kufre goturur. Demek ki kisi, abdestine dikkat etmemistir, istibraya ehemmiyet vermemistir. Abdestsiz namaz kilindigindan dolayi azaba maruz kalmistir.

 

Namaz kilan muslumanlarin istibraya cok dikkat etmesi gerekir. Bugun ekseri muslumanlar namaz kilmiyorlar, kilanlarin cogu da istibraya dikkat etmedikleri icin namazlari sahih olmuyor. Bu sebeble abdestsiz namaz kilanlar bir hayli fazladir. Hatta bircok imam bu duruma lakayd kaldigi icin ve kendi namazlari sahih olmadigi gibi cemaatin namazini da ifsat ederek buyuk bir vebal altina giriyorlar. Idrardan sakinmayip Istibra yapilmadan alinmis bir abdestle namaza durup imam arkasinda namaz kilanin cemaate nasil zarar verdigini su Hadis-i Serif bize gosteriyor.

 

''Resulullah (s.a.v) bir sabah namazini kildirirken supheye dusup yanildi. Namaz kilinca soyle buyurdu:

 

''-Bir takim kimselere ne oluyor ki, bizimle beraber namaz kiliyorlar da taharetlerini guzel yapmiyorlar. Bize Kur'an' i karistirip okuyamaz hale getiren ancak iste onlardir.'' .

 

''Bizim namazimizi karistiranlar ancak abdestsiz gelen kimselerdir. Her kim namaza gelirse abdestini guzel alsin.''.

 

Bilmemek ozur sayilamayacagina gore, gonul huzuru ile sahih bir namaz kilmak ve icimizdeki vesveseleri atmak icin bu hususa cok dikkat etmemiz gerekmektedir. Istibra yapmayi ilmihal kitablarimiz yeterince ele almamaktadir. Bazi ilmihal kitaplari istibrayi kurulanma olarak tarif etmislerdir ve bu hususta fazla malumat vermemislerdir. Halbuki tenasul uzvunu yikadiktan sonra kurulanmayi, idrar kesilmesini saglamak icin yapilan gayretleri kapsayan istibra ile ayni manaya almak mumkun degildir cunku istibra idrar damlasinin sizintisini gidermek veya kesmektir.

Hiç yorum yok: